Blog

Gala Beauty Stars 2020

Zwycięzca plebiscytu Gala Beauty Stars
2017 i 2018 w kat. najlepszy
Gabinet Kosmetyczny w Polsce

Wyróżnienie w plebiscycie Gala Beauty Stars 2020 #sprawdzonygabinet

Kobieca marka roku 2020 i 2019

Kobieca marka roku 2020 i 2019 – Klasa i Styl

Projekt bez tytulu 3 | Esthe - Lublin

Czas letni sprzyja obrzękom?

              Lato, słońce, wysokie temperatury – te określenia przywołują miłe skojarzenia, jednak dla wielu osób jednocześnie nasuwają na myśl problemy z opuchniętymi łydkami, kostkami oraz uczuciem tzw. ”ciężkich nóg”. Dlaczego tak się dzieje? Wysokie temperatury na jakie jesteśmy narażeni w okresie letnim wpływają na nadmierne rozszerzanie się żył co z kolei prowadzi do wolniejszego przepływu krwi oraz dłuższego jej zalegania i w konsekwencji przesączania płynów przez ściany żył do otaczających tkanek. Swobodne krążenie naszych płynów ustrojowych staje się utrudnione, dochodzi do gromadzenia wody w organizmie, a w przypadku wielu godzin spędzonych w pozycji siedzącej lub wymuszonej pozycji stojącej „pompa mięśniowa” zostaje nieaktywna uniemożliwiając odpływ nadmiaru krwi i limfy.

              Obrzęk jest więc konsekwencją zatrzymania się zbyt dużej ilości płynu w tkankach organizmu, który gromadzi się na zewnątrz komórek oraz poza naczyniami krwionośnymi. Może mieć charakter miejscowy bądź uogólniony, a jego wystąpienie może być uwarunkowane m.in.:

-niewydolnością serca/wątroby

-chorobami nerek

-zmianami hormonalnymi

-zakrzepicą żył głębokich

-chorobami reumatycznymi

-reakcją alergiczną

-urazami

-zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS) / ciążą

-nieprawidłowymi nawykami dnia codziennego (długotrwałe siedzenie, stanie, mała aktywność fizyczna, noszenie uciskającej odzieży/bielizny)

-nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi (picie zbyt małej ilości wody, niedobory potasu, nadużywanie soli, alkoholu).

 

Jak widać przyczyn powstawania obrzęków jest wiele, na niektóre z nich nie mamy bezpośredniego wpływu, jednak w wielu innych przypadkach jesteśmy w stanie naprawdę dużo zdziałać. Często wprowadzenie niewielkich zmian i wypracowanie dobrych nawyków wystarczy, by opuchnięcia nie powracały bądź nie były tak uciążliwe. Wyróżnić tu możemy zarówno szereg „domowych” sposobów jak i tych bardziej specjalistycznych.

 

SPECJALISTYCZNE ZABIEGI PRZECIWOBRZĘKOWE

Manualny drenaż limfatyczny. Metoda ta ma na celu uruchomienie i przepchnięcie zalegającej chłonki w kierunku odpowiednich węzłów chłonnych przy jednoczesnym umożliwieniu napływu świeżej i bogatej w tlen krwi tętniczej. Oprócz poprawy funkcjonowania naczyń limfatycznych i krwionośnych drenaż pomaga w szybszym usuwaniu toksyn z organizmu.

Endermologia. Jest to próżniowy masaż podciśnieniowy, którego głównym zadaniem jest modelowanie sylwetki, jednak dzięki usprawnianiu przepływu krwi i limfy w organizmie, uzyskanemu podczas zabiegu, jest to także sposób wspomagania walki z obrzękami. Obok efektu przyspieszenia przemiany materii, usunięcia toksyn i nadmiaru płynu, osiągnięcia uczucia „lekkiego ciała” dodatkową zaletą endermologii jest wygładzenie i ujędrnienie skóry.

Bandaże AROSHA. Przyjemny i bezpieczny zabieg z wykorzystaniem specjalnych bandaży nasączonych składnikami aktywnymi, szczotkowaniem ciała na sucho oraz elementami drenażu manualnego. Zlikwidowanie uczucia „ciężkich” nóg jest jednym z głównych efektów obok wymodelowania sylwetki, zmniejszenia obwodów oraz redukcji cellulitu. Skuteczna broń również u osób z problemami naczyniowymi.

Kinesiotaping. Metoda plastrowania z użyciem specjalnej taśmy o właściwościach elastycznych i parametrach zbliżonych do parametrów ludzkiej skóry, która ma za zadanie odciągnięcie tkanek w celu zwiększenia przestrzeni między skórą właściwą a powięzią dla przepływu krwi i limfy oraz aktywacji procesu samoleczenia. Aplikacja przeciwobrzękowa świetnie sprawdza się również u kobiet w ciąży.

DODATKOWE METODY WALKI Z OBRZĘKAMI

Szczotkowanie ciała na sucho. Technika masażu ciała polegająca na delikatnym wymiataniu skóry w kierunku od stóp do serca. Efektywność tego sposobu opiera się na działaniu złuszczającym martwy naskórek, poprawiającym ukrwienie skóry, jej odżywienie, ujędrnienie i przede wszystkim poprawiającym przepływ limfy.

Pielęgnacja. Polecane jest stosowanie żeli, maści bądź balsamów posiadających w swoim składzie wyciągi z kasztanowca, arniki, sól dietyloamoninową, heparynę a także preparaty zawierające spore dawki rutyny. Ma to na celu uszczelnienie i uelastycznienie naczyń krwionośnych i w konsekwencji zmniejszenie ich przepuszczalności. Skuteczne są również produkty z mentolem w składzie, dającym uczucie ulgi ze względu na działanie chłodzące.

Woda. Niezwykle istotne jest picie dużej ilości wody i nieoprowadzanie organizmu do odwodnienia, bowiem wówczas krew staje się gęstsza i utrudniony jest jej przepływ. Szczególnie podczas upałów czy będąc w pomieszczeniu suchym, mocno ogrzewanym należy pamiętać o uzupełnianiu płynów.

Dieta. Warto zadbać o odpowiednie nawyki żywieniowe takie jak dostarczanie odpowiedniej ilości białka, wybieranie produktów bogatych w potas, ograniczanie spożycia soli, alkoholu. Dobrym pomysłem jest także włączenie do diety cytrusów, truskawek, żurawiny czy czereśni, które mają właściwości moczopędne.

Ruch. Wprowadzanie naszych mięśni w ruch to automatyczne przyspieszenie krążenia krwi w żyłach. Przy przyjmowaniu pozycji wymuszonych czy to w siedzeniu czy w staniu należy zmieniać co jakiś czas ułożenie ciała, przenosić ciężar ciała z palców na pięty, zataczać stopami kółka, ruszać palcami. Wszystko to ma na celu uniknięcie tworzenia się zastojów zarówno żylnych jak i limfatycznych i tym samym uniknięcie obrzęków.

Naprzemienne natryski zimną i ciepłą (nie gorącą!) wodą. Sposób ten jest pewnego rodzaju gimnastyką dla naczyń naszego organizmu. Zmienna temperatura wody wpływa na ich naprzemienne kurczenie się i rozszerzanie przyczyniając się tym samym do wzmocnienia i uelastycznienia, a więc także do lepszego ich funkcjonowania. Dobrze aby ostatnie polewanie było chłodne tak, aby wyraźnie odczuwalny był efekt ulgi.

              Profilaktyka obrzęków jest niezwykle ważna, ponieważ im bardziej zaawansowany stopień tym skuteczność metod terapeutycznych jest znacznie ograniczona. Warto zatem pamiętać o wdrożeniu kilku podstawowych zasad, dzięki którym możemy wpłynąć na uniknięcie bądź zmniejszenie skłonności do wystąpienia tego problemu.  Dodatkowo warto zasięgnąć porady specjalisty, który nie tylko oceni rodzaj i stopień problemu, ale również będzie w stanie zaplanować prawidłowe działanie.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnych konsultacji z naszymi fizjoterapeutkami w Instytucie Esthe, które dobiorą zabiegi odpowiednio do indywidualnych potrzeb oraz podzielą się specjalistycznymi poradami.